Alla inlägg under januari 2009

Av Cameron - 23 januari 2009 08:21

Tja, 

Då har det blivit fredag kväll igen, och just idag ska jag sitta hemma och vara tråkig och gå

och lägga mig i tid om allt går som planerat…

Sen senast har det inte hänt jätte mycket kanske, men lite kan jag nog komma på.

 

Jag har hittat min kamera :) men jag va inte riktigt av med den, jag hade bara glömt var jag hade lagt den. Nu vet jag att den låg i skuffen på bilen. (Men det hände inte förens idag)

Och jag har blivit av med styngen i snoken :) (i onsdags).

 

I söndags va jag och såg Australia med Amanda, vi valde en lite lugnare aktivitet denna gången, de gick ju inte riktigt perfekt förra gången(tror hon lyckades bryta näsan på mig, för jag glömde mig lite idag och drog handen över näsan… och så ont gjorde de knappt när jag fick surfbrädan på den som det gjorde då)

 

Måndagen har jag tappat bort någonstans jag kan inte ens komma ihåg vilka timmar jag jobbade:/ Men jag kommer ihåg att jag va ner på stan på kvällen och fikade med amanda och lämnade tillbaka hennes pengar jag va skyldig för min näsa från lördagen.

Tisdag blev bara en lång arbetsdag, för jag fick sitta barnvakt åt Marcus och Jonathan och deras kompisar Cameron och Grace för att John och Anna gick och kollade på bio med deras föräldrar. De var lite mycket och ha fyra barn själv (förlåt mamma och pappa) men det blev mer betalt också…

Onsdagen spenderade jag på båten och nu e den äntligen tillbaka till sin vanliga standard…

Igår (torsdag) vart en ganska lugn dag, lite städning på förmiddagen sen åkte jag med Jonathan och Marcus till en skatepark på efter middagen och runt tre snåret åkte jag ner med dom till båten för och åka vattenskidor och badring :D. John hade till och med grävt fram en föregångare till wakeborden som blev det enda jag åkte på :p och nar vi va klara med det åt vi kvällsmat på båten innan det va dags och åka hem och sova.

Idag har jag varit till Woodhill med Jonathan och en kompis till honom och åka MTB, inte på någon avancerad nivå men de var kul ändå. Det enda som inte va kul va att när vi åkte där ifrån (4 mil hemifrån) körde jag ifrån min ryggsäck, och i den låg hem nyckeln. Det kom jag fram till nar jag skulle låsa upp dörren när vi kommit hem igen. INTE KUL... Så jag va ut låst med Jonathan och Marcus (Jonathans kompis blev hämtad straxt efter vi kom hem) i lite drygt en timme. Nästa gång glömmer inte jag väskan.

Resten av dagen har varit skön och av slappnad med middag ute vid poolen och lite ”kvar sittning” efter maten medans Marcus lekte i poolen (Jonathan hade åkt till en kompis för och sova över) och de e allt som har hänt denhär veckan.

 

Imorgon ska jag och Jocke åka och surfa, med de e en annan historia som ni kanske kan läsa om nästa gång :P

 

Ha de fint där ute/Marcus

Av Cameron - 17 januari 2009 06:16

Hej hej 

Nu ska jag skriva ett litet inlägg hade jag tänkt mig, för det va ju inte så länge sen sist :P Bara sen i torsdags kväll ju…

Igår spenderade jag hela dagen med att tvätta båten och jag blev inte ändå inte klar :s det e mycket bättre än det va innan men inte helt bra än, så imorgon (söndag) ska jag ner och förhoppningsvis bli klar med den.

 

Men nu till de jag tänkte skriva om…

För er som e riktigt skarpa i sinnet kanske undrar varför jag inte tvättar båten klart idag och är ledig imorgon, nu när jag tänker på det hade det nog varit smartare, men så e jag inte så bra på och planera alla gånger.

Jag var (hade tagit) ledigt i dag för och åka och surfa med Amanda(därför tvättade jag inte båten klart idag).

Så jag var upp ”tidigt” i morse och åkte över till north shore och hämtade Amanda och sen for vi till muriwai. Amanda hyrde en våtdräkt och sen byte vi om och gick ner på stranden… Och jag tänkte att jag skulle vara snäll och hjälpa Amanda upp på några vågor innan jag började jäklas med min shortboard… Dom första vågorna gick ganska bra men sen på den tredje jag skulle hjälpa henne och fånga ramlar hon av(inget fel i det) och surfbrädan kom ut farande ur vågen och träffade min rakt på näsan… Först trodde jag att det inte skulle va så farligt och höll för den(näsan) mest på skoj men när jag tog bort handen var den helt ner blodad :s Så vi fick snällt gå upp till där livvakterna satt och frågade om dom hade något och lägga om min näsa med, de hade dom naturligtvis. Men det kom fram en kille med en filmkamera och började filma mig och Amanda under tiden vi gick upp mot livvaktstornet för och få lite bandage… och när vi kom upp dit stod det en till kille med filmkamera och filmade. Det visade sig senare att dom höll på och spela in ett tv program om livvakternas jobb… Så nära jag stog och fick min näsa om plåstrad filmade dom alltihopa och frågade lite frågor, kanske till och med får va med på tv :p

Men dom sa att vi skulle åka låta någon sy ihop näsan på mig… så vi åkte in till närmaste vårdcentral och dom fixade till näsan på mig, så nu sitter jag med ett litet fånigt plåster på näsan med två stygn under :s

Och våran surf tur tog slut ungefär där för jag fick inte surfa med stygnen sa dom :(

Nu sitter jag här med två stygn i näsan och den kanske e bruten också (men troligtvis inte så mycket) docktorn sa att den kunde var bruten men dom gjorde inget åt sånt och jag tycket det vekade onödigt och betala för en röntgen om dom inte skulle fixa de…

Men jag lär säga i Amandas försvar att hon var väldigt hjälpsam och bjöd till och med på julmust och pepparkakor efter vi va klara på sjukstugan... Så det var nästan värt de, för det blev mer jul känsla av det än det var under hela julen.

Så hon e förlåten :p


Blev ett ganska långt inlägg ändå…

Men nu ska jag sitta barnvackt. Så ha de bra till nästa gång/Marcus

Av Cameron - 15 januari 2009 09:28

Tjenar,

 

Så har det blivit dax för ett nytt inlägg… senaste dagarna har varit ganska fulla faktiskt.

För i fredags kom Adrian och Mia till Nya Zeeland, och jag var på flygplatsen och hämtade dom när deras plan landade på lördag förmiddagen.

Och inte länge efter vi hade kommit tillbaka hit så bestämde vi (jag, Mia och Adrian) för och åka ner till raglan och surfa, och sova över där nere (de e en bit och åka). Sagt och gjort, jag packade ihop en väska med lite grejer i och sa hejdå till mamma och sen åkte vi.

Men ska man åka till raglan så här straxt efter nyår fick vi lära oss att man ska boka boende i förväg… för när vi väl kom dit fick vi leta efter ett ”backpacker” i nästan tre timmar innan vi hittade ett som hade tre lediga sängar :s. Så när vi väl hade kastat in väskorna, så slängde vi oss i bilen och åkte ner till stranden och just som vi parkerade kom Adrian på att han hade sina fenor (till surfbrädan) i ryggsäcken som låg på boendet. Så tillbaka dit och hämta dom och ner till stranden och när vi väl kom i vattnet hade klockan hunnit bli sju på kvällen. Men de stoppade inte oss utan vi surfade tills både Adrian och jag va helt slut. Sen var det tillbaka till boendet för och duscha och sen in till byn för och leta upp något och äta. Vid det här laget hade både Adrian och Mia blivit MYCKET trötta och somnade innan vi kommit halv vägs till byn. Till vår stora besvikelse fanns det inte så mycket öppet i raglan klockan 22:00 en fredag kväll, men vi hittade ett ställe tillslut och innan maten hade Adrian och Mia somnat i alla fall två gånger var. Så när vi var klara for vi raka vägen hem och gick och la oss.

På söndag morgonen vaknade vi till regnsmatter på vårat plåttak men det över gick till uppehåll under tiden vi åt lite frukost och sen packade vi ihop vårat och checkade ut och kollade/åkte vi på deras linbana och repbana innan det va dags och åka till stranden och fortsätta där vi fick sluta kvällen innan.

Men ett par timmar senare fick vi ge oss och åka tillbaka till Auckland, och vi kom fram runt halv sex tiden och åkte och handlade mat nästan innan vi han in med väskorna. Sen lagade vi tacos och tog det ganska lugnt.

Söndagen gick åt till att kolla lite på stan och vi va hemma på efter middagen så mamma fick pack klart allt sitt innan kvällningen kom.

I måndags var allesamman och lämnade mamma på flygplatsen för hennes tid här hade tagit slut och vardagen kallade på henne hemifrån… sen fick vi(Adrian och Mia) lägga resten av dagen på planering av resan till sydön och att komma in i dygnsrytmen, man kan bara ignorera12 timmars tidsskillnad så länge^^

Tisdagen spenderade vi på North Shore mest i Albany mall innan det var dags och köpa lite mat till kvällen och åka hem.

Igår var vi och surfade och badade i muriwai hela dagen och lyckades att bli med eller mindre sol brända allesamman:/ så idag är jag ganska öm på armarna… men vi hade kul och det e de som räknas.

På kvällen efter kvällsmaten så gjorde vi något som va lite oväntat, Adrian sa att han rakade huvudet om jag gjorde de… så jag och Adrian fick nya frisyrer av Mia :p. Nu är vi inte helt skalliga för då hade vi bränt sönder skalpen i solskenet. Men just nu har jag 4mm stubb över hela huvudet och Adrian fick 6mm för hans skäggtrimmer orkade inte köra lika kort på honom.

Idag har jag kört dom till flygplatsen och dom har flugit till sydön och ska hyra en husbil och köra runt sydön i 16dagar innan dom e flyget tillbaka hit upp.

Lägger ut en länk för er som blir nyfikna…

 

Men nu lär jag vidare, ska ner och hjälpa till och förtöja båtarna som kommer tillbaka med familjen om en timme.

Ha de fint tills nästa gång /Marcus

(men bloggagratis hemsida ville inte att jag skulle lägga ut de innan när jag skrev det här... har kommit hem igen nu och nu funkar de :) )

Av Cameron - 7 januari 2009 22:12

Tjenar

  

Så ha vi(mamma och jag) kommit tillbaka till Auckland igen. Efter en låååång tågresa som inte tog oss så många mil kom vi äntligen fram i alla fall och kunde samla ihop våra väskor(för dom fick man checka in precis som på ett flygplan). Sen gick vi och tog bussen hem och åkte och handlade direkt, för här fanns ingenting hemma och äta. Och efter det va vi ganska trötta efter att ha åkte tåg halva dagen och det kändes ganska skönt och ha kommit hem igen, så vi gick och la os i god tid efter ett litet mat…

Måndagen gick mest tvätta och så åkte vi till SylviaPark(ett JÄTTE stort köpcentrum inte så långt hemifrån) för vi ville ha vars en ny bok för vi hade gjort slut på böckerna vi hade haft med oss på resans gång, och så behövde vi göra ett lite större mat inköp. Sen så letade vi upp ”FoodCourt” och åt en asiatisk buffé innan vi åkte hem igen och fortsatte och tvätta och badade lite i poolen och efter det var det dags för middag som vi åt ute för de va så varmt och skönt.

Tisdagen tog vi det nästan lika lugnt. Men istället för och åka till ett köpcentrum for vi till muriwai och surfade några timmar. Tyvärr så verkar det om att jag är i mitt livs sämsta form så jag lyckades inte ens ta mig ut till dom riktiga vågorna, så jag lekte i ”skummet” från vågorna, men de va inte alls lite kul som och surfa på dom obrutna…

När jag hade paddlat slut på mig bestämde vi oss för och åka till en annan strand på vägen hem och bada lite där det inte fanns några vågor och bry sig om, och det visade ig att dom hade ett jättetrevligt café precis vi vattnet. Så vi gick förbi och tog vars en kaffe och lite kaka innan vi/jag (mamma e inte så mycket för och bada i havet) badade en sväng innan det va da och åka hem och hålla kväll.

Onsdagen spenderade vi på stan med och leta igenom alla souvenir butikerna efter något roligt för mamma och ha med sig hem, men vi gick bet på det. De fanns bara en massa krimskrams och annat billigt skräp, så vi åkte hem och badade istället:)

Idag (tordag) kommer vi fortsätta och ta det lugnt, kanske åka och surfa en sväng i eftermiddag men den stora uppgiften idag är att jag ska gå igenom mina saker och se vad jag vill skicka med mamma hem. För jag har nämligen samlat på mig massa grejor dom senaste knappa 8 månaderna och allting går inte ner i mina väskor längre:S

 

Så nu känns det som att min tid här nere håller på och ta slut riktigt snabbt… Och efter Adrian och Mia har varit här (dom kommer på lördag) är det bara två månader lite drygt kvar. Sen så e det Louis Vuitton Cup (stor segeltävling som jag kommer jobba extra med båtarna över) och Auckland Int. Boat Show som jag också kommer jobba extra inför sen e det bara några veckor innan de e slut på min tid här… Och jag som tycket att dom sista sex månaderna skulle gå lika sakta som dom första :o

 

Så nu ska jag iväg och fixa med min packning och ha lite ångest över alla jag inte gjort än…

Ha de gött/ Marcus

Av Cameron - 3 januari 2009 23:15

Hej Hej

 

Så har det blivit dags för den sista uppdateringen på resande fot för den här gången…

 

Sista dagen i Wellington roade vi oss med och få rätsida på vår tåg billjet så vi slapp strula med de på morgonen och så åkte vi på en ”sagan om ringen” tour till.

På den fick vi se där en massa scener som blivit inspelade på Mt Victoria inne i Wellington, bland annat scenen där Frodo, Sam, Pippin och Merry stöter på dom svarta ryttarna för första gången.

Sen bar det av mot National Park, som bara heter så… och är uppenbarligen världens näst största efter Yellowstone national park i USA. Hit kom vi runt två tiden och möttes av massor av ingenting. Men efter en koll på kartan nere vid tågstationen kom i fram till vart vi skulle, och en liten promenad senare hittade vi vårt boende. Som ni kanske förstår är National Park Village (som byn heter) ett ganska litet ställe, t.ex den ända affären är bensinmacken, tittar man ut från köket ser man bara ängar lite skog, en vulkan(inte jätteaktiv) och ett berg.

Och syftet med och stanna här va och gå Tongariro crossing, men när vi kom upp på morgonen låg det tjockt med moln nästan ända ner på marken :/. Men vi bestämde oss för och gå en annan led som inte gick så högt upp på bergen. Sagt och gjort trodde vi, så vi hoppade på bussen till Whakapapa och letade upp leden som var mer ett barkspår än en vandringsled. Så vi började gå, och det var en fin led som gick i skogen längs en fors nästan en timme. Men när vi nästan kommit till forsen slut så började det och regna, men lite regn har aldrig dödat någon… Men när vi hade kommit till slutet av forsen tilltog regnet kraftigt, och jag blev dyngsur inom ett par minuter trots min trogna Gore jacka(som kanske sett sina bästa dagar) och sen gick vi över en klippa och längs en sänka innan vi kom ut till vägen en bit från byn där vi började. Vid de laget hade det börjat rinna vatten ur mina ärmar och det va skönare och gå i vatten pölarna än och inte göra det…

Men väl inne i byn gick vi raka vägen caféet, där insåg vi att vi inte skulle bli hämtade förens om tre timmar och ombytena vi hade med oss var lika blöta som kläderna vi hade på. Till vår lycka stod vi i vägen för en kille som hämtade tvätt i samma byggnad, och de slutade med att vi fick åka med honom tillbaka till vårt backpacker.

Sen dess har vi inte fått så mycket gjort, idag har vi bara packat ihop våra grejor och checkat ut, tåget ska gå 13:45 och som sagt här finns inget och göra…

 

Men men, de får väl gå det med…

Ha de bra allesamman /Marcus

Ovido - Quiz & Flashcards