Direktlänk till inlägg 11 september 2010

Första veckan som SMO elev

Av Cameron - 11 september 2010 17:48

Hej hej,


Nu har jag tagit mig igen den första veckan på min brandmansutbildning och jag ser fram emot att få komma igång och lära mig lite saker på riktigt. Än så länge har vi inte haft mer än introduktioner på ett par olika kurser, resterande tid har vi inte gjort så mycket vettigt. Mest fått lära känna dom andra i klassen och i våra bas grupper, vi är nämligen indelade i fyra stycken basgrupper som vi kommer att jobba i under hela utbildningen. Vi har även fått ut våra så kallade "larmställ" som är våra brandmans kläder och en rökdykarmask som vi kommer att ha under hela tiden vi är ute på skolan.Vi har till och med fått prova på att använda alla grejorna under våran "brandupplevelse" som vi hade i torsdags eftermiddag. Då fick vi dels se hur en räddningsinsatts kan se ut och lyssna på radio hur dom kommunicerade mellan varandra. Sen fick vi se en brand på nära häll i en container under väldigt ordnade förhållande och det var kanske inte så jätte spännande, men det var intressant att se hur mycket rök det kunde komma från en så pass liten eld, det var nästan helt svart i containern emellanåt. 

Så fick vi möjlighet att spela lite innebandy på fredags eftermiddagen vilket var ganska länge sen sist, och jäklar vad jobbit det är... som tur var hade vi ett par avbytare i varje lag så man behövde inte spela hela tiden.

Så med innebandyn och dom två löppassen jag och Amanda har varit ute på känns benen ganska sega och trötta idag (sista löppasset var idag på förmiddagen) och jag känner mig rätt duktig som fått in tre träningspass den här veckan.


Förutom att springa idag har vi varit på Novalund och handlat ett par bordstabletter till, strosat runt och kollat lite i affärerna och fikat med pappa som var snäll nog att köra ut oss dit. 

Resten av dagen kommer att bli lugn och vi kommer förmodligen kolla på en film när vi har tagit oss i kragen och gjort mat.


Det var allt för nu

Ha de bra /Marcus

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cameron - 13 oktober 2010 18:48

Hej hej,   Nu har det ett tag sen jag skrev sist, men bättre sent än aldrig eller? Det har varit en del att gör sen jag skrev förra gången, introduktions kursen är klar och vi är två veckor in i nästa. Jag skulle sriva vilken det är, man jag ve...

Av Cameron - 28 september 2010 20:10

Hej igen,   Nu har helgen gått igen. Den gick fort men vi fick massor gjort, för Amandas föräldrar kom ner och hjälpte oss fixa gardiner och lampor och massa småsaker som inte vi hade tagit tag i. Så nu har vi lampor, gardiner, en rullgardin och ...

Av Cameron - 18 september 2010 22:37

Hej hej   Så har jag kommit mig för att sätta mig på en udda tid och skriva lite till. Nu har jag gjort klart två veckor på Skydd mot Olyckor ute på Revinge och nu är det 118 stycken kvar. Och jag hoppas att vi kommer att få lite mer mat nyttiga ...

Av Cameron - 14 september 2010 19:27

Tjenare    Nu tycker jag det var ett bra tillfälle att skriva lite till om dom senaste dagarnas händelser...  Avslutningen på lördagen var lugn och vi gjorde inte mer än att kolla lite på tv innan vi kröp ner i sängen för att sova. Men när vi...

Av Cameron - 8 september 2010 17:23

Hej hej,   Det gick inte så länge med att jag skulle blogga lite oftare... men i mitt försvar måste jag säga att jag faktiskt har haft ganska mycket för mig på sen jag skrev sist. Vi var ju på besiktning av lägenheten i tisdags förra veckan, oc...

Ovido - Quiz & Flashcards