Alla inlägg under februari 2010

Av Cameron - 26 februari 2010 16:30

Tjenare


Nu har jag varit turist* lite här på Island och åkt på en guidad busstur och kollat på Gullfoss, Islands största vattenfall och ett geotermiskt område med en gejser och världens äldsta parlament. Tur som kallas ”Golden Circle” är en heldags tur och vi satt mest på en buss, men det var kanske inte den bästa årstiden och göra den. För det var ordentligt kallt och vara utomhus. De var förmodligen bara 3 eller 4 minus grader men med vinden inräknat tippar jag på närmare 10 till 12 minus. Så att stå med fingret på avtryckaren på kameran och vänta på att gejsern skulle explodera och skicka upp sitt vattnet högt upp i luften var INTE en behaglig procedur. Så jag hoppas ni gillar bilderna, för jäklar vad jag frös för att få dom.

Sen hoppade vi på bussen som dom turisterna vi var och åkte vidare till thingvalir (stavas med en isländsk bokstav i början) som är världens äldsta parlament hade sina sammanträden för cirka 1000 år sedan. Det fanns inte mycket och se för det ligger mitt i ingenstans men det ligger nästan rakt ovan på sprickan mellan den Europeiska kontinentalplattan och den Amerikanska, det var rätt fräckt att man faktiskt kunde så så tydlit var kontineterna möts. Tyvärr stannade inte bussen vi sprickan så vi kunde gå ut och ta kort men den stannade så vi kunde ta kort genom fönstret.

Sen bar det av mot Reykjavik igen, och efter lite mer än en timme va vi framme i stan och bestämde oss för att gå och äta på en vegetariskrestaurang som Amanda hade hittat, dom hade god mat men inte så bra servis. Servitören kom och nästan ryckte undan tallrikarna så fort dom var tomma, inte så värst trevligt…

Resten av kvällen spenderade vi på hostelet med och lägga in kort på Amandas dator, ringa och önska Martin lycka till i helgen när han ska springa inomhus SM i Stockholm och dricka en varm choklad och äta en muffins :)

Så efter en låååånnnggg sovmorgon åt vi frukost och checkade ut och begav och till busstationen för och åka ut till kringlan och försöka fixa så vi kan ringa lite billigare till varandra. För som det e nu kostar det ganska mycket med mobilsamtalen, men det företaget vi hade gick det inte och få om man inte hade ett isländskt betalkort det gick inte med våra visakort… så vi gick till nästa och frågade. Dom hade nästan ett identiskt erbjudande och man behövde inte ha ett isländskt betalkort, så nu håller vi på och ringa upp dom sista pengarna på dom ”gamla” simkorten innan vi byter och kan börja ringa gratis:). När det var fixat funderade vi på och fika, men det slutade med att vi åt lunch istället och jag provade Islands svar på McDonald’s. Som fram till för ett par år sedan också hette McDonalds, dom var väldigt lika men burgarna hette inte samma sak. Amanda hittade ett sushi ställe så hon fick sin sushi och jag fick min hamburgare:) kunde inte bli bättre. Sen åkte vi in till stan och tog fikan vi hade funderat på innan och när den var avklarad va jag tvungen och gå till bussterminalen och åka mot Hvolsvöllur (uttalas Kvålsvötlur, fråga mig inte varför det bara e så). Och trots snöovädret gick bussarna som dom skulle men med lite förseningar. Väl framme på Búland (farmen heter så) snöade det inte alls och det såg inte ut som att det hade gjort det på hela dagen, vilket var fallet. Det snöade över hela Island förutom några kvadrat kilometer på sydkusten, mycket skumt. Men under natten började det snöa även här och nu har det kommit nästan 30 centimeter, så om det får för sig att det ska börja blåsa nu kommer det ställa till det ordentligt för allt och alla här på slättlandet på sydkusten. Och det ska kanske sägas att det blåste oftare än inte här, mycket oftare än inte... så det ska bli spännande och se vad som händer dom närmaste dagarna med vädret. Trots vädret har det varit business as usual idag, korna slutar trots allt inte äta hö och göra mjölk bara för att det snöar.


Med lite tur får jag vara "turist" igen om ungefär en vecka, för om Amanda får ledigt som hon vill ska vi åka på val safari nästa helg. För det e en av grejerna båda två verkligen vill göra innan vi åkte hem till Sverige, har man lite tur kan man få se både knölvalar och späckhuggare. Det enda som är lite dåligt då är att vi inte har någon riktigt bra kamera… men vi får väl se om det bli så, än så länge är inget spikat.


De va allt för idag:)

Ha de gött allihopa/Marcus


*Egentligen ser jag mig inte som en turist. Sånna åker på en eller två veckor resa till ett land och tittar på se värdheter på olika attraktioner avsedda just för turister, dom kommer sällan tillräckligt "nära" innevånarna i landet för att få en bra bild av kulturen och hur det är att bo där. Jag är inte här på en veckas sightseeing för och ta kort och sova i hotelsängar... jag vill se hur folk faktiskt har det och få lite mer insikt i hur det är att "vara en Isläning" Men ibland måste man beblanda sig med vanliga turister för att se vissa saker.

Jag och Amanda framför Gullfoss fallet


Gullfoss, halft igen fruset men ganska storslaget ändå.






Här kan man se vart dom två kontinentalplattorna möts (trots att dom är på väg bort från varanda)


                     

På den lilla gräs plätten nere till vänster är platsen där "Alltinget" hade sina sammanträden varje sommar för ca 1000år sedan.

Av Cameron - 22 februari 2010 15:14

Tjenare


Nu har jag varit utan Internet ett tag men det mesta är som ”vanligt”. Jag har tagit lite fler kort på farmen, på stallet och hästarna som bor där så nu kan ni se vad det e för ena jag pysslar om:)

Jag har fått prova på en ny grej till här på farmen, jag fick hjälpa till och kalva, en inte så exakt och ganska ovetenskaplig procedur som innehöll två rep till kalven och en ”grimma” till kon fick ha på sig, men kalven mår fint och har några dagar på nacken nu. I tisdags förra veckan fick den två små kalvkompisar också, men då var jag i Reykjavik och träffade Amanda så jag kunde inte hjälpa till när dom kom till världen…

Som sagt var jag ledig i tisdags och det var Amanda med, så jag fick åka med Gudrun (dottern i familjen) in till Sellfoss (där hon går i skolan) och sen hoppade jag på bussen in till Reykjavik. Där vi kom fram till att staden har en väldigt utarmad stadskärna, för där finns varken en telefonaffär eller någon som kan framkalla kort, varken från vanlig film eller minneskort. Utan man får åka till köpcentrumet en bit utanför stadskärnan… om man inte vill gå på en 20 minuters promenad enkel väg för och få sina bilder utskrivna. Men det gjorde vi och valde korten med omsorg, sen berättade biträdet att det skulle dröja lite över en timme innan kunde hämta dom. Så vi bestämde oss för att gå och bada på ett badhus som låg ganska nära, men vi gick en omväg eftersom vi inte lyckades tyda kartan helt rätt på ett ställe. Det var ett trevligt badhus nära den största kyrkan i Reykjavik och när vi hade spenderat närmare en timme och tiden då vi skulle kunna hämta korten var inne sen ett tag promenerade vi tillbaka. Rätt väg denna gång och när vi kom fram och Amanda lämnade in sin lapp för och få sina kort så går expediten och trycker på en stor skrivare och säger att det skulle dröja mellan fem och tio minuter innan korten är klara…

Bara där tyckte vi att det var ganska dåligt då det skulle ha varit klart nästan trekvart tidigare, men när han sen kom och berättade att det hade blivit något fel på skrivaren och att den skulle dröja ytterligare 20 minuter innan vi skulle kunna få några kort, så kan ni ju tänka er vad vi tyckte om servicen…

Vid det här laget hade det börjat bli lite bråttom att hinna med promenaden tillbaka tills stan plus att äta också innan jag var tvungen och ta mig till min buss.

Så Amanda fick sina pengar tillbaka och inga kort gick vi ner mot stan igen, fruktansvärt O-imponerade och lite sura.

Men vi åt lite i alla fall och blev lite bättre tillmods innan jag var tvungen att hoppa in i en taxi och åkte till bussterminalen för att hinna med min buss, som egentligen var en minibuss och jag var ensam passagerare. Så det kändes lite som en taxi och jag funderade på om jag skulle försöka vara trevlig och prata med ”buss”föraren men jag kom fram till att jag ville läsa istället.

Efter en timmes buss tur började det snöa, och fortsatte hela vägen fram till farmen och fram till tio tiden på kvällen så nu ser det väldigt vintrigt ut utomhus. Allt är vitt så långt ögat når, och set når ganska långt här eftersom att allting är så platt.


I helgen har föräldrarna varit i Reykjavik på en liten semester, så jag, Oskar, Gudrun och Olli (tror inte det e hans riktiga namn) fick sköta om farmen. Hittills har det gått bra och inga större missöden har drabbat oss förutom en vattenledning som tyckte att den hade gjort sitt och gav upp i fredags natt. Men den lagades temporärt med lite silvertejp…

Idag känns ganska mycket som en transport sträcka till imorgon, för att imorgon ska jag få halva dagen ledig så jag kan ta bussen på eftermiddagen in till stan. För jag ska vara ledig på onsdag och torsdag så jag och Amanda ska vara turister i två dagar och bo på hostel och åka på en guidad tur på onsdagen och titta på Gullfoss vattenfallen och på världens första parlament och lite annat som jag inte kommer på just nu…

Så, nu vet ni vad som har hänt mig sen sist och lite om vad som kommer att hända…


Ha de bra tills nästa gång/ Marcus



Stallet, här bor alla "inne hästar bor i.

  

Alla "inne" hästarna.


Amor till höger och Baldur till vänster har lite fika på höet medans det blir städat i deras boxar.

        

Här står alla kossorna i kö och väntar på och bli mjölkade.


  

Inne hos korna...


Nya kalven, bara några timmar efter att den föddes.   

Av Cameron - 11 februari 2010 15:21

Hej igen


Idag blir det inte så mycket text utan jag nöjer mig med och lägga ut lite bilder istället, här är lite av var jag har sett och gjort den jag kom till Island :)



En inte helt ovanlig syn här på Island är STORA bilar, som den här...


Utsikten över en parkering vid hamnen i Reykjavik


Utanför "Blå lagunen" men den här pölen var inte uppvärmd så det var inte mer än kanske 5 grader varmt i vattnen.


Det här är farmen jag bor på, boningshuset är längst till höger och kossorna bor i den stora byggnaden till vänster.


Utsikten från huset, (med ganska mycket zoom) (bakom det berget ligger Hekla som dom har väntat i 20år ska få ett utbrott :P)


Jag fick åka på lite sightseeing en dag med mamman och detta var ett av två vattenfall vi stannade och tittade på. Detta är jättekännt och dom har massa turister på sommaren men nu var det tomt där förutom oss och tre till. (Kommer naturligtvis inte ihåg vad vattenfallet heter)


Det finns ankor och svanar även på Island, det såg lite kallt ut åt dom bara.


Inte den bästa bilden kanske, men detta e min nya mössa :P


Här är en av sushisarnan jag provade på min lediga dag tillsammans med Amanda


Kunde bara inte låta bli och ta kort på det här, den måste vara tillverkad i USA.

Av Cameron - 10 februari 2010 17:54

Hej hej


Nu har jag fått tag på en Internetanslutning jag kan ha lite som jag vill, i alla fall medan Gurdun är i skolan, för det e hennes uppkoppling jag använder. Så med lite tur kan jag skriva ganska regelbundet nu.

Sen jag skrev sist har jag jobbat dom flesta dagarna men jag var ledig i måndags och då var Amanda också ledig så jag åkte in till stan och hälsade på:)

Vi hade en trevlig dag tillsammans, vi bada och fikade. Och så har jag gjort något för första gången som jag skulle försöka hålla hemligt men det kommer inte och funka så det e lika bra att jag skriver om det här... Jag åt sushi, vi lunchade på sushi train, ett ganska kul ställe där alla shusiarna kommer på ett band och åker förbi så får man ta dom man tycker ser goda ut sen tar man med sig tallrikarna till kassan och betalar. Nu kommer jag få hitta på något annat och reta Pappa och Thomas för:/ för fram tills nu har jag kunnat säga att ”Real men don’t eat sushi” men det funkar ju inte så bra nu…

Sen fick jag lifta med mamman hem från Reykjavik till farmen ör hon hade varit inne i stan och gjort lite ärenden. Det tog sin lilla tid efter som att det är nästan 13 mil och vi stannade och fikade hos ett par som hon känner längs vägen så vi var inte hemma förens klockan var nästan halv tolv på kvällen/natten.

Vilket kanske inte hade varit så farligt om man inte skulle upp och börja mjölka kosorna vid klockan lite i åtta på morgonen, men efter som det var fallet så kändes det ganska sent. Och när morgonen kom kändes det väldigt tidigt att gå upp vid sju tiden. Men dagen avlöpte rätt smidigt och tog mig en sovstund på eftermiddagen innan kvällsmjölkningen, trots det gick jag och la mig i god tid när den var klar:)


Lördagen jobbade jag så det hände inte så mycket mer än det vanliga, gå upp, mjölka, fika, ta hand om hästarna och sen vara ledig sen kvällsmjölkningen och middag efter det. Men söndagen var lite annorlunda eftersom jag slapp mocka åt hästarna och jag och mamman åkte på lite sightseeing plus att vi åkte och badade allihopa inne i byn:)

Idag har jag mjölkat på morgonen och efter fikat gick jag ut till hästarna och mockade, men jag fick instruktioner om att jag skulle tömma boxarna idag vilket tar ganska mycket längre än att bara ta det västa som jag gjort hittills. Men nu kommer det förmodligen gå lättare och göra det i framtiden, det hoppas jag på åtminstone.



De va allt för denhär gången, ha de bra/Marcus

Av Cameron - 6 februari 2010 22:58

Hallå där ute


Nu har jag lite paus i mina sysslor här på farmen. Dom är inte jätte många men det tar ganska lång tid och göra dom.

Tex. Mjölkningen som jag har börjat lära mig nu. Det är mycket mer och tänka på än vad man kan tro från början. I mjölkningen ingår att mocka åt korna, men det är inte så mycket mocka som att skrapa/skyffla, man börjar i ena änden och skjuter en ”skyffel” fram för sig och när man kommer till slutet av plankgången trycker man ner bajset mellan plankorna och sen gör man det om och om igen till men e klar och hela stallet är tömt på skit. Sen hämtar man hö till kalvarna, sen fyller man på vatten och skottar fram hö till årskalvarna. Först efter det går jag och ”hjälper till” med själva mjölkningen, än så länge tillför jag inte så mycket till arbetet men jag försöker lära av att titta och prova.

När kossorna e tomma på mjölk gör men rent utrustningen och städar på golvet runt ”diket” där man står och mjölkar (tänk er som i en bilverkstad där man kan gå ner under bilen och titta, som en sån fast grundare är det man står i när man mjölkar) rengör trasorna och ser till att allting e på sin plats.

Sen e man klar:)


Förutom det har jag fått på min lott och mocka till hästarna, som tur är det inte alla hästarna varje dag, då hade jag inte hunnit med något annat. Dom har nämligen mellan 50 och 60 hästar, men bara sex stycken som står inne och behöver mockat och jag behöver inte mocka till alla varje dag heller det räcker med varannan dag.

Man kanske inte tänker sig att det kan vara spännande och städa till hästarna, men det har varit väldigt spännande båda dagarna jag har gjort det, så spännande att jag har trott at jag ska få en hjärtattack…

Igår när jag skulle släppa in dom två stona hade jag glömt dörren på andra sidan stallet öppen, och naturligtvis går båda två ut där och jag kunde inte göra något för och stoppa dom. Så jag fick springa ut genom andra dörren, hoppa över staketet och kuta så fort jag kunde för och försöka komma till dörren innan dom gick ut. Men när jag sprang på utsidan av stallet blev hästen som stod i dörröppningen rädd och sprang ut med sin kompis i hasorna. Men jag hade lite tur i alla fall, för där finns två linor man kan spänna upp för och göra en temporär hage som hästarna kan gå genom till en av dom riktiga hagarna plus att det stod två unghingstar i hagen. Så stona sprang ner till dom och verkade ganska nöjda där, då passade jag på och upp med linorna illa kvickt och vallade tillbaka stona in i stallet.

Idag när jag mockade gjorde jag nästan samma sak. När jag skulle lägga in mer halm till unghästarna, tänkte jag inte på och stänga boxdörren när jag var inne hos dom, och då passade den ena på och gå ut, och även idag var dörren öppen (man kör ut alla skit genom den, så det e inte bara för att jag e slarvig…) men han sprang inte så långt och jag lyckades få in honom igen med en av linorna som jag använde igår. Det är fina hästar som kostar massa pengar, så om dom skulle skada sig eller bli på körda eller bara försvinna skulle det inte vara så bra speciellt inte om det var jag som gjorde det.


Livet här på farmen börjar bli ganska greppbart och jag har nog sett allt det som behöver göras och provat på det mesta.

En dag som det ser ut nu börjar mellan halv åtta och åtta med morgon mjölkning som tar ungefär fram till klockan tio, halv elva sen är det fika dags och jag har ledigt fram tills det är dags för kvällsmjölkning vid runt klockan sex bortsett från att jag ska ta fixa lite med hästarna lite där emellan.

Igår gick jag en promenad och tog en av hundarna med mig den heter Mjöjik (tror jag). (Alla tre är helt hopplösa på att gå i koppel, men hon fattade att hon inte kunde springa riktigt hur hon ville efter en liten stund.) Det var en ganska tråkig promenad för det finns inte så många vägar och gå på här och den jag valde igår var helt rak, som en landningsbana för ett flyg fast i grus. Efter en halv timme vände jag för att gå tillbaka, då kunde jag fortfarande se farmen :/


Jag ska fråga om jag kan få någon form av schema, så jag kan se vilka dagar jag har ledigt, för som det är nu har jag inte mycket till aning om när jag det kommer vara. Inte för att det kommer att finnas så mycket och göra på en ledig dag men sovmorgon är alltid ju skönt, så kanske jag kan göra en tur över dagen till ett litet berg/kulle i ”närheten”(det blir nog en heldags tur om man ska gå dit och tillbaka, men man ser den härifrån) och klättra på det och ta lite bilder på vägen. Det skulle uppenbarligen finnas en grotta där också och det låter lite spännande:)

Men jag har planer på och få lite mer ledig tid framåt 15 kanske 20 februari, för om allting klaffar bra så kan Amanda vara ledig två dagar och vill jag åka in till Reykjavik så vi kan träffas lite. Vi e ju i samma land och på samma ö, men det e nästan två och en halv timmes resa mellan här och där:(


Men nu ska jag gå ut och ta mocka åt Fredur (fred på svenska) och försöka och inte släppa ut några pållar där dom inte ska vara.


Ha de fint/Marcu

Av Cameron - 3 februari 2010 23:06

Hej allihopa,


(jag har fortfarande inte alla bokstaver men fortsatta och gissa sa ska det nog ga bra)


Nu har jag kommit fram till farmen och traffat alla maniskorna har. Den ligger inte sa langt ut i ingenstans som jag trodde men en bit utanfor allt som ser ut som en by ligger det hur man an vander och vrider pa det :P Alla har e jattetrevliga och snalla an sa lange.


Resan hit var lite av ett aventyr, jag planerade att ta en buss till ett stalle som heter nagot i stil med hollsvotllur klockan tre och dar sulle jag bli upplockade av Frun pa farmen. Men efter ett samtal fran henne sa andrades plaen och skulle ta samma buss fast till Sellfoss och bli upplockad av dottern Gudrun. Men nar jag fragade pa hostelet om bussarna sa dom att man kunde ta stadsbussarna dit plus att det var smidigare och det verkade enkelt nog sa jag hoppade pa den forsta bussen till en busscetral som den andra bussen skulle ga fran. Men nar jag kom dit sa visade det sig att jag skulle fa vanta en och en halv timme pa nasta buss och till Sellfoss, det i sin tur skulle gora sa att Gudrun fick vanta tre timmar pa mig. Istallet tog jag en buss som gick in till stan igen och sen tog jag en taxi till bussterminalen som bussen jag skulle ha akt med fran borjan gick ifran och ta bussen efter den jag hade tankt fran borjan. Och jag kom till Holsvotllur vid lite efterklockan sex och blev upplockad av Gudrun vid macken dar bussen stannade.

Sen dess har jag varit har pa farmen traffat alla och laga middag medans foraldrarna toghand om korna.

Nu har alla atit och ingen protesterade over maten :), sa jag antar att den inte var en katastrof.


Sa nu ar det lite kvall har och jag ska snart ga och lagga mig och kanske lasa lite. Imorgon kommer mad all sakerhet bjuda pa massor av nya grejer och intryck. Mer om det nasta gang, so stay tuned for more...


Ha de fint/Marcus

Av Cameron - 2 februari 2010 21:55

Tjenar dar ute.


(som ni marker har jag inte alla bokstaverna just nu men satt in det ni tror ska vara dar sa blir det sakert lasbart)


Flyget hit imponerade INTE... Vi fick ga ombord tio minuter sent med det var inte sa illa tio minuter hit eller dit gor inget, men sen tog det en och en halv timme innan dom lastade vara vaskor och det va inte lika kul, men vi kom fram tillslut, tva timmar sent. Nar jag kom fram hoppade jag pa bussen in till stan och efter ett snabbt byte etfer halva vagen fick jag sjuts hela vagen fram till dorren.

Sen blev det sangen...

Igar vandrade vi (jag och Amanda) runt i Reykjavik och kollade pa stan och at lunch ute och jag kopte en mossa som jag har haft pa mig sen dess :) Sen forsokte vi aka till ett kopcentrum och skaffa ett Islandskt sim kort for det gick inte och gora inne i stan. Efter en busstur som inte gick alls dit jag trodde den skulle, fragade vi en kille och sen kom vi ratt, och efter vi skaffat mitt simkort fikade en stund innan vi pa borjade "hem farden" som tog tva bussturer och en liten promenad men utan nagra fel akningar. Sen kokade vi lite tortelini och kollade pa "the hangover" och sen va det sov dax igen.

Idag har vi varit i "Bla Lagunen" som ar en pool med massa mineraler och annat i som ska va jatte bra for allt mojligt och den e bla just for att den e sa full med allt kraffs. Vi traffade ett engelskt par som vi pratade en stund med och sen pratade vi med tva stycken fran nordvastra USA, sen at vi lite och badade en stund till innan bussen gick igen.

Nar vi kom till Hafnafjorður hoppade vi av for Amanda ska jobba imorgon och stallet hon jobbar pa ligger dar, men innan jag tog mig in till Reykjavik igen satt vi och fikade en lang stund.


Nu har jag kollat upp om min buss som ska ta mig mot farmen imorgon, och alting verkar lite mer pa riktigt nu, men det ska bli spannande och se vad det e jag har gett mig in pa...


Nu ska jag ga och lasa lite tror jag och sen kanske kolla pa en film innan det e natti natti.


Ha det bra dar ute/Marcus

Ovido - Quiz & Flashcards