Alla inlägg under mars 2010

Av Cameron - 30 mars 2010 11:16

Tjenare där ute


Nu har jag rört på mig igen, men inte så långt… bara till Säffle. Resan gick bra bussen körde inte i diket, men det var långtråkigt på slutet. Lyckligtvis hade jag min julklappsbok och läsa som gjorde att tiden gick lite snabbare:)

Skillnad mellan Skåne och Värmland så här i slutet av mars är ganska stora i år:

I Skåne är det barmark, blommorna håller på att växa och gro för fullt och på soliga dagar kan man nästan gå i kortärmat utan och frysa.

I Värmland ligger snön fortfarande nästan en meter djup på gräsmattorna, inga blommor syns till (inte ute i alla fall) och det e inte och fundera på och gå ut utan jackan.

Men våren tar sig nog hit med om inte allt för länge hoppas jag.

Slutet av förra veckan blev ofantligt oproduktivt, jag lyckades inte plugga mer än sammanlagt 15 minuter på högskoleprovet (alla som har provat förstår säkert), man kan ju tycka att det e bara och sätta sig ner och göra det… men det e ungefär som att börja träna igen efter ett långt uppehåll, det krävs mycket vilja och en hel del självdisciplin för att resultatet ska bli lyckat.

Men jag ska göra ett nytt allvarligt menat försök idag igen, och kanske lyckas det.


Så apropå att börja träna igen efter ett långt uppehåll så ska jag ännu en gång försöka komma igång med träningen. Jag har redan mjukstartat med en raskpromenad och lite styrkeövningar idag på morgonen (nu kanske inte det låter som så mycket, men det ska bli hårdare väldigt snart). Det hade ju varit skönt och inte känna sig som en soffpotatis ibland=)

Det blev till och med en liten smygstart i torsdags på LVG (racercykeln) i solskenet. Den turen påminde en om hur skönt det hade varit och vara vältränad och kunnaåka lite snabbare och vara ute i ett par timmar längre.

Jag är väldigt tacksam om ni som läser här skriver en kommentar och hejar på mig om jag hamnar i en svacka med träningen:)


Nu ska jag skriva ut ett gammalt högskoleprov och sätta igång och plugga!!!

Ha de fint/Marcus

Av Cameron - 24 mars 2010 20:07

Hej hej


Nu har vi kommit fram och hem.

Det var mycket skönt och kunna gå och lägga sig i en säng och sova några timmar i tisdags morse. Vi kom alltså iväg tillslut men 12timmar försenade, så istället för att åka klockan 14:20 i måndags fick vi lyfta 02:15 på tisdags morgonen.

Men vi fick se vulkanutbrottet när vi flög förbi det, sen somnande vi och nästa sak jag kommer ihåg är att jag blev väckt av Amanda just innan vi började vår inflygning. En mycket snabb tre timmars flygning helt enkelt :p.

Så nu har ni fått avslutningen på förra inlägget… Vi kom hem, väldigt försenade och väldigt trötta.


Vi var väldigt sega hela måndagen så vi tog det lugnt och det blev sov dags ganska tidigt på kvällen. I dag har Amanda åkt till Säffle vid tolv tiden efter det har jag packat upp, tvättat och varit och kollat om det fanns ett sommar jobb på St: Hansgården. Men jag fick inget riktigt svar eftersom det var fortfarande osäkert med budgeten för sommaren.

Imorgon har jag inte någon riktig plan för än, men det ska bli fint väder så jag funderar på och ut och rasta landsvägshojen en timme eller två och så borde jag verkligen börja plugga inför högskoleprovet. Men det e inte förens imorgon:P


Ha de bra/ Marcus

Av Cameron - 22 mars 2010 19:44

Hej hej


Jag trodde att jag hade uppdaterat för sista gången från Island, på ett bra tag i alla fall… Men nu sitter jag och Amanda hos Ishestar och umgås med folket där och jag passar på och skriva vad jag tycker om Iceland Air.

Jag kommer ALDRIG åka med dom igen.

För det var lite om hur flygen skulle gå med vulkanen etc. men så fick vi vet att det kanske skulle komma en strejk hos iceland air så att vi kanske inte skulle kunna åka alls. Hur som helst gick vi upp och packade oss iväg till flygplatsen, på vägen dit lyssnade vi på radion och fick översatt av vår bussförare att det var strejk och ingen skulle åka någonstans idag.

Väl framme på flygplatsen gick vi och ställde oss i den långa kön fram till ”helpdesk” där vi fick veta att dom inte tänkte göra något för oss. Vi fick veta att det var upp till oss att ta reda på information om flygningarna av en lite otrevlig expedit och att det var allt han kunde säga till oss.


Visst, ett flyg kan bli försenat och inställ av många anledningar t.ex en strejk, men då kan man åtminstone försöka vara lite trevlig och hjälpsam. Och inte bara säga att ni får vänta på mer information och att den kommer så fort strejken e slut.


Så där fick vi sitta och ringa till försäkringsbolag och försöka underhålla oss bäst vi kunde för och kolla upp vad som gäller på våra försäkringar.

Lite i två fick vi reda på att vi skulle få flyga hem idag, men det skulle gå klockan 23:20, det var då vi bestämde oss för och åka ifrån flygplatsen och vara här ett tag. Så vi checkade in våra stora väskor för att slippa släpa på dom och hoppade på en buss hit. Nu står det på Keflaviks hemsida att vi kommer lyfta klockan 01:05 ikväll. (så om du läster detta mamma, kan du sova lite längre imorgon).

Går det som det står nu är vi framme i Köpenhamn klockan ca 05:05 och kanske i Lund vid sju tiden imorgon bitti.


Om hur allt detta kommer att gå kan ni säkert läsa om här om inte allt för många dagar…


Ha de gött, och flyg inte med Iceland Air /Marcus

Av Cameron - 19 mars 2010 22:50

Hej hej


Nu sitter jag på ”vårat” hostel i Reykjavik och har lämnat Búland för sista gången den här Islands resa. Sista veckan var lite som dom andra jag spenderade på farmen, men Amanda slutade sitt jobb på ”ishestar” redan i söndags.

Så i måndags var jag ledig och åkte in till stan och red en privat tur. Roligt och lite jobbigt, men jag fick prova på och tölta och se omgivningarna som Amanda har jobbat i. Sen fick vi skjuts med Gudmundur tillbaka ut till farmen, han hade nämligen varit inne i stan och hämtat ett utomhusbadkar.

Tisdagen var en vanlig dag på Búland, jag gick upp och mjölkade på morgonen och sen följde Amanda med ut till hästarna och bekantade sig med dom medan jag fixade med mina hästbestyr... Och på kvällen följde hon med ut och fick vara med om en kvällsmjölkning.

I torsdags gjorde vi sen en utflykt till både Seljaladsfoss (osäker på stavningen) och Skogafoss. Vi hade med oss lite och luncha på vid Seljalandsfoss, men vi hade glömt och skölja våran tomat… så jag erbjöd mig och gå och skölja den. Så nu har jag sköljt en tomat i ett vattenfall, slå det om ni kan :P.

Sen åkte vi vidare efter en trevlig lunch och vi hade tur med vädret som varit ganska tråkigt flera dagar men vi hade sol så mina kläder torkade lite innan vi satte oss i bilen och åkte mot skogafoss.

Väl framme fick vi se skogafoss med en regnbåge framför. Så fick vi för oss att vi skulle ta trappan upp och kolla på det ovanifrån. Detta slutade med att vi följde ”floden” i nästan trekvart och fick se många fler vattenfall och massor av vackra utsikter, vi hittade till och med en liten gräsplätt som låg i lä för vinden och som solen stod och gassade på som vi vilade och njöt av solen och lyssnade på bruset från vattenfallen. Inte helt fel, om ni frågar mig.

Sen var det hög tid och hoppa in i bilen och fara ”hem” till Búland och packa väskan.

Så imorse gick vi upp och sa hejdå till Gudmundur och Gudný  och hoppa in i bilen och åka med Gudrun in till Sellfoss för sista gången.

Dagen har vi spenderat med och åka till en outlett affär och leta efter lite billiga frilufts kläder, dessvärre fanns inte jacka jag ville ha i rätt storlek… så det vart ingen jacka till mig :( på både gott och ont. Den va snygg och skön och jag VILLE ha den, men nu har jag istället mina slantar kvar.

Sen promenerade vi bort till IKEA där vi fikade lite innan det blev matinköp och bussfärd hem till Hostelet för vila och mat lagning.

Nu har vi tagit det lugnt nere i lobbyn och druckit kaffe, löst sudoku, skrivit vykort och datat lite.


Nu e det kväll här på Island, så ha de fint / Marcus 



Jag och Glaumur (Glöjmur) tog en liten ridtur


Jag tvättade tomaten i det lilla fallet till vänster :P


Skogafoss


Hoppkort ovanför fallet



Av Cameron - 12 mars 2010 15:54

God eftermiddag


Jag är egentligen alldeles för trött för och skriva just nu, men jag försöker ändå.

Sen förra fredagen har jag… gjort samma saker som jag gjort den jag kom hit… Det vill säga varit bonde, släpat mig ur sängen på morgonen och sett till så att kalvarna har hö och äta, sen in till kossorna och städa och mjölka. Mockat till hästarna, och upprepat morgon mjölkningen fast på kvällen.

Om ni nu tycker att det börjar bli lite tjatigt, så kan jag inte göra så mycket åt det… Det e vad som händer här.

Men jag har varit inne i Reykjavik med Amanda måndag kväll till onsdag eftermiddag. Tyvärr så var min visit till staden av en väldigt tråkig anledning, Amandas moster gick bort under måndagen. Så det var en dyster kväll med många funderingar i måndags.

Tisdagen och onsdagen fördrev vi med inte så mycket, vi åkte till Kringlan och tittade lite i affärerna och fikade och gick på bio och såg ”Alice i Underlandet” på tisdags kvällen. Men hade det inte varit för att vi såg den i 3D hade det inte varit mycket av en upplevelse. Det blev aldrig spännande plus att den var mycket förutsägbar, jag fick känslan av att den var riktad mot en yngre publik dock kanske lite väl läskig för dom allra yngsta.

Vi han med att bada lite under onsdagen och titta på dom traditionella isländska tröjorna i en affär med nästan uteslutande handstickat och i huvudsak dessa tröjor. Dessa tröjor är lite av en ikon här på Island, vart man än vänder huvudet finns en… dock tror jag inte att jag skulle använda en när jag e tillbaka i Svearike så jag har avstått från köp.

Sen fikade vi med Ann-Sofie (Amandas arbetskompis från stallet) och efter det fick jag lov och gå till min bus och fara ut mot Búland igen.

Så hände något lite ovanligt igår, jag åkte med Gudmundur på en tur upp på ett av bergen inte så långt bort. Fyrhjulsdriften fick bekänna färg lite på vägen upp för en av dom brantaste grusvägar jag någonsin skådat och när vi kom upp så långt si kunde ta oss (ca 500möh) hade vi en fin utsikt över området som är otroligt platt. Men jag kunde inte få någon bra bild av det med min kamera och ångrade att jag inte skaffade en ordentlig en innan jag åkte.


Risken för vulkanutbrott har minskat till nästan ingen igen. Jordbävningarna av tog under söndagen och måndagen och nu är dom inte så många och inte så starka längre. Men jag vet inte om jag hade valt och bygga mitt hus och ha mitt levebröd i ett område med en aktiv vulkan i närheten, än mindre tre som är fallet här.


Så, nu har jag varit duktig och uppdaterat här… Nu ska jag gå och bygga lite på vardagsrummet innan det e dags för… ja ni får gissa själva.


Ha de fint /Marcus

Av Cameron - 5 mars 2010 18:21

Hej hej


Så har det gått snart en vecka till här på Búland, och om inte så länge ska jag flyga tillbaka till Sverige. Det känns lite konstigt att åka hem efter ”bara” en och en halv månad efter att ha varit på Nya Zeeland över ett år. Men sen så är ju sju veckor längre tid än vad dom flesta ”turister” är i ett land(Jag är fortfarande inte en turist).

Sen i måndags har dagarna gått i sina vanliga hjulspår, jag börjar misstänka att det är ganska enformigt att vara bonde. Alltid samma saker som ska fixas med och samma rutiner vecka ut och vecka in. Så det är nog dags och lägga till bonde på min lista på saker jag inte vill bli ”när jag blir stor”. Men i går var jag och badade lite, jag fick ha lite uppsyn på Halldor som var med så det blev mer vattenlek med honom än något annat, trots det var det skönt och ligga i det varma vattnet ett tag.

Även om livet här har en dragning åt det enformiga så upplevde jag något ”nytt” idag. Ett väldigt sug efter en testcykel, eller rättare sagt till ”min” testcykel nere i källaren på VUC i vansbro. En konstig sak och känna ett sug efter, men jag ville verkligen sitta på den och ta i och svettas och få känna känslan av hur skönt trött man blir efter ett hårt tränings pass…  


Plus en sak till som inte hör till vanligheterna håller på och hända här, det är otroligt många jordbävningar under ”Eyjafjallajökull”. Som ni kanske ser på namnet är det en glaciär så det e väl ingen fara kan man tycka. Där har ni FEL, för under glaciären finns en vulkan. Än så länge har vi inte känt några av jordbävningarna hit ner, eller kanske upp för de har varit så lågt ner i marken (över 5km ner). Trots att vi inte har känt av några jordbävningar tyder dom ju på att något håller på och hända, det tillsammans med att det har gått ut på nyheterna att det finns en varning utfärdad om att något kan hända gör att man hoppas på att varnings systemen funkar om det behövs.

Det finns nämligen ett varnings system och en evakuerings plan för området ifall att det skulle börja hända saker på riktigt. Vi ska befinna oss inne i byn 30 minuter efter vi får ”varningen” med allt som inte får gå förlorat. Allt som lämnas kvar kommer troligen inte finnas kvar när det är dags och åka ”hem” igen. Visserligen är det större sannolikhet att det kommer bli mest förödelse på andra sidan berget, men en ordentlig(som i att 100 km2 glaciär smälter och vill ner till havet) översvämning går nog inte att undvika, så det finns nog inte så mycket kvar när det bli dags att åka ”hem” igen.

Det är då det e skönt och kunna packa ihop alla sina grejer i en ryggsäck och ta med sig…

Nu e det dags och äta lite innan kvällsmjölkningen…


Så ni får ha de bra till nästa gång/ Marcus


Prickarna e jordbävningar, röda mellan 0 och 3 timmar gamla osv... (vi bor på slätten lite till vänster om bilden)

Av Cameron - 1 mars 2010 18:21

Hej hej


Nu har helgen gått men det hade lika gärna kunnat vara två veckodagar för mig, jag har jobbat både lördag och söndag nämligen. Men i går fick jag ledigt från hästarna och åkte och badade med Gudrun(dottern i familjen), Halldor(uttalat Haltdor)(familjens yngsta son) och en kompis till Halldor. Det blev några längder simmat och lite längd dykning men mestadels satt jag i en av dem två bubbelpoolerna och tog det lugnt. Dagen innan hade jag nämligen dragit på mig lite träningsvärki ryggen när jag fick gräva ut ganska mycket sand ur två av hästboxarna efter som det hade läckt vatten och det var lite översvämning. Så det var skönt och sitta där i det varma vattnet och inte göra något alls ett tag.

Men tackvare att jag fick lov och fixa med hästarna så länge i lördags fick jag lite ledigt från kvällsmjölkningen och kunde gå in när jag hade skyfflat klart skiten och matat alla korna och kalvarna:) Så största delen av lördagen gick åt till mjölkning och mockning, det kanske inte var så illa med tanke på vädret för det tillät inte så mycket… det blåste en hel del och det kom hagelskurar lite rätt som det va som kändes som små nålstick rakt igenom jackan. Inte den bästa dagen att vara ledig på…

Idag har varit en ganska vanlig dag här på farmen, uppstigning klockan lite efter sju och några mackor och te till frukost eftersom jag tyckte det var skönare och ligga kvar och dra mig två snozzar extra istället för och gå upp och laga gröt. Sen gick ut och fyllde vatten till årskalvarna och matade dom innan jag gick in till dom stora kossorna och skottade undan skiten och matade små kalvarna innan jag gick och hjälpte till med mjölkningen.

När vi kom in igen och hade tvättat oss lite var det morgonkaffe. Sen följde jag med Gudmundur och hämta tre hästar dom har haft på beridning ett tag. Dom har alldeles för många hästar unghästar för att dom ska ha tid att ta hand om alla, så några får åka på ”träningsläger”

Sen vi kom hem har jag mockat åt tre av hästarna och hjälpt till och bygga lite i vardagsrummet. Nu tar jag det lite lugnt innan det är dags och gå ut för kvällsmjölkning, och efter det brukar det inte finnas så mycket ork över till mer än middag och rätt lugna aktiviteter tills det är sov dags.


Så där ja, nu har jag uppdaterat er lite…

Ha de bra tills nästa gång/Marcus

Ovido - Quiz & Flashcards