Alla inlägg under oktober 2009

Av Cameron - 20 oktober 2009 14:16

Hallå där ute


Nu har jag satt mig ner igen och ska skriva om dom senaste dagarnas händelser. För sen senast har jag varit ute och åkt lite igen, tyvärr inte så långt som jag skulle vilja(till Australien) utan till Skåne och Lund sen vidare till Jönköping och Nyköping och tillslut till Säffle igen via Karlskoga.


Så vi kan ju börja från början... I söndags förförra veckan hoppade jag på bussen här i Säffle och lagom till kvällen var jag av hemma i Lund efter en okej busstur där jag fick läst många sidor i min bok.

Kommande måndag och tisdag avverkades ett antal nödvändiga ärenden, bland annat en tur till netonnet för att köpa ett par nya hörlurar eftersom den vänstra hörluren gick sönder på mina gammla för tre månader sen. Och ett par turer till Stadsbibloteket så jag kan läsa Engelska C.

Så på onsdagen efter att allting var packat igen körde jag iväg med Essie (familjens collie) mot Jönköping för att träffa David en liten sväng innan vi (Jag och Essie) åkte vidare mot Norrköping för och hämta Amanda och slutligen åka till hennes bror i Nyköping.

Så i torsdags började jag och Amanda tvätta Martins(Amandas bror) båt som skulle lyfftas upp på land för vinterförvaring vid lunchtid. Vi lyckades ganska bra trots att vi fick hälla massa vatten ifrån havet på båten för att smälta bort snön/frosten innan vi kunde börja städa och tvätta. Lyftningen gick fint och vi tvättade skrovet och tog bort missfärgningar tills det blev skymning och det inte gick och fortsätta.

Kvällen spenderade vi med att laga mat och sen äta maten framför tv´n.

Dag två av båt städningen ängnade vi åt att polera och vaxa skrovet under övervakning av Essie som lågbrevid eller strosade omkring och lukade på alla "nya" grejer hon kunde hitta.

När det va klart och vi tvättat av oss, packades allting in i bilen igen och vi åkte iväg mot Säffle. Det gick utan större problem, ett stop i Örebro på en mack och ett till i Karlskoga hos Amandas Farmor fick vi till innan kom helavägen till Säffle.

Här här vi varit sen dess och jag har inte gjort så mycket alls, som vanligt kanske, medans Amanda har jobbat... Några långa promenader med hunden har det dock blivitl, och om allting går som jag hoppas så kommer jag också få jobba lite imorgon:) på samma herrgård som Amanda är och jobbar på.


Sen bär det av till Falun och en liten sväng till Vansbro efter det. Men det ligger fortfarande i framtiden.

Ha de bra/Marcus

Av Cameron - 9 oktober 2009 22:10

Hej hej


Senaste dagarna har varit bra här i Säffle, med fint väder alla dagarna utom igår igår lite på eftermiddagen.

Så jag har tränat bra både tisdag och onsdag med ett pass på 2 och en halv timme på tisdagen och 3 och en halv timme på onsdagen. Onsdagens pass var nog lite mer inspiration än planerad träning... för jag gav mig bara ut lite för att kolla en lite på en ny träningsrunda som skulle vara ut på "näset". Men jag åkte lite förlångt för jag missade "min avfart" och kom hela vägen ut på Värmlandsnäs och sen tillbaka. En tur som blev runt 8 mil och jag försvarar mina 3,5 timmar med att jag höll min distans puls på runt 130 slag i minuten och att det blåste ordentligt (och det e med skåne mått mätt)...


Så igår fick det bli vila och jag gjorde inte så mycket heller. För det blev en mellan dag helt enkelt...

Och idag så har jag haft en låååånnnnggggg sovmorgon och vi gick inte upp förns klockan 12, då åkte vi med Britt-Marie och Amandas mormor till Åmål och åt "frukost" på "thairestaurangen" (för det finns bara en). Sen gick jag och Amanda och tittade i lite affärer och så en stackars gubbe snubbla till på trottoaren och kollapsade. Men en förbipasserande ung dam som hjälpte oss plocka ihop gubbkepa glasögon och lite annat som for ut på gatan. Han klarade sig nog ganska oskad men tyvärr gick glasögonen åt skogen (kanske inte jätte spännande, men skyll er själva för att ni läser;) ). Till slut träffade vi Britt-Marie och (Mormor)Mela på Intersport innan vi åkte hem. 


Då var det hög tid för Amanda att göra sig klar för att åka till "sund" och jobba. Jag som blev kvar hemma bestämde mig för att ta mig ut på en promenad. Det var under den som jag kom fram till att jag nog måste åka till Australien "ganska" snart. Jag ska bara jobba ihop lite pengar...

Visserligen krockar detta ganska mycket med att bli brandman som har varit planen fram till nu, men jag har lyckats hanka mig fram utan mycket till framtidsplan fram till nu. Och nu har jag ju faktiskt en plan, men den kanske får vänta lite... ligga och marinera lite bland alla andra tankar kan man kanske säga. 


Så nu slutar officiellt min semester efter Nya Zeelands vistelsen, nu ska jag skaffa mig ett jobb tjäna lite pengar leva snålt och sen ska jag som min kära far så snällt sa till mig häromdagen vara en "goof off" ett tag till.


Så nästa gång och ett tag framöver får ni läsa om hur detta går :)

Ha de bra/Marcus

Av Cameron - 4 oktober 2009 15:31

Hej igen,


Så ska jag lägga upp bilderna som jag lovade ifredags.

Turen till Karlstad i fredags eftermiddag var trevlig och vi stannade i en ort som heter Grums där det ligger ett sadelmakeri som vi gick in på och kollade på diverse ridsaker. Tillslut kom vi ut med en ridhjälm och inspäningstyglar till pållen, sen åkte vi vidare till Karlstad och gick en liten sväng på Hööks, Ica Maxi och IKEA. Där handlades diverse saker bland annat espressokoppar och te.

Sen åkte jag och Amanda till stallet och kom just efter utfodringen så det blev inte något ridet, så vi bara mockade och borstade lite på Fabienne.


Lördagen var lugn och fram till lunchtid hände inte så mycket… Sen åkte jag, Amanda och Christer (Amandas pappa) ut till ”stugan” och hjälpte till att dra ihop lite ris och la på en stor brasa och åt lite korv och bröd innan vi for ut till hästen.

Där försökte Amanda longera lite, men pållen hade massa överskottsenergi och fick springa lös ett tag istället och sen fick vi åka till Amandas mormor för och äta middag.

Kålpudding och lingonsylt som smakade väldigt gott. Amandas mamma, pappa, moster, hennes man och mormor var också där och det var en trevlig middag och med en efterrätt som bestod av glass med kaffe till som inte jag och Amanda inte kunde äta av pga. godisförbuds-kontraktet.


Idag har det varit en till lugn dag så här långt, med sovmorgon och en skogspromenad på eftermiddagen med Britt-Marie och Amanda. Så nu vet jag hur man ska ta sig till fem kilometers- och milspåret, som går genom skogen bakom huset och man kan till och med ta av från milspåret och komma på en genväg hem igen som vi tog.

Nu lagas det moussaka som ska bli till en tidig middag/sen lunch.


Så nu vet ni allting jag har gjort senaste två dagarna, och här kommer bilderna också…

Håll till godo/Marcus

Av Cameron - 2 oktober 2009 13:34

Tjenar allesamman



Så har en vecka till gått och jag har hittat lite tid och skriva nu innan jag hoppar in i duchen innan vi (jag Amanda och Brit-Marie (Amandas mamma)) ska åka till Karlstad.

Dagen har varit lugn och skön fram till nu, gick upp runt åtta tiden och åt frukost i lugn och ro medan Amanda bakade lite på sitt surdegsbröd och gjorde sig redo och åka och jobba.

Sen satt jag vid datorn länge och väl innan jag hittade min inspiration och ge mig ut och springa. Så nu har jag varit ute och försökt springa lugnt… vilket gick lite så där bra. Huvudet tyckte att jag sprang väldigt lugnt och att jag borde springa snabbare, men jag lyckades hålla mig till vad pulsen sa till mig, och orkade faktiskt springa hela vägen:)

Nu kanske det inte e någon jätte prestation direkt men enligt pulsklockan var det ett högintensivtpass på 30 minuter (med uppvärmning och ner ”joggning”), inte säker på hur långt men jag skulle gissa runt 4 eller 5km.

Jag har även haft två cykelpass sen jag skrev sist båda runt två timmar och lugnt tempo. Jag hade kameran med på det ena så det ska komma lite bilder inom kort är det tänkt.


Men den stora nyheten denna gången är att jag har jobbat :)

Jag fick rycka in som kock på ett dagis i Värmlandsbro igår, vilket var en kul upplevelse. Men dagiskock hamnar nog i facket för jobb som jag inte ser att jag har någon framtid inom. Det va kul och ”leka kök” en dag, men inget jag vill göra måndag till fredag varje vecka.

Dessutom fick jag hjälp av Amanda halva dagen efter som det gick lite hastig att få ”jobbet” och jag visste inte riktigt att jag skulle vara ensam ansvarig i köket, så hon hade godheten och hjälpa mig innan hon blev inkallade till småbarnsavdelningen och jobba eftersom dom va kort om folk.


Men nu ska jag gå och duscha innan det e dags och dra vidare…

Ha de bra/Marcus

Ovido - Quiz & Flashcards