Direktlänk till inlägg 5 mars 2010

Livet brevid en vulkan

Av Cameron - 5 mars 2010 18:21

Hej hej


Så har det gått snart en vecka till här på Búland, och om inte så länge ska jag flyga tillbaka till Sverige. Det känns lite konstigt att åka hem efter ”bara” en och en halv månad efter att ha varit på Nya Zeeland över ett år. Men sen så är ju sju veckor längre tid än vad dom flesta ”turister” är i ett land(Jag är fortfarande inte en turist).

Sen i måndags har dagarna gått i sina vanliga hjulspår, jag börjar misstänka att det är ganska enformigt att vara bonde. Alltid samma saker som ska fixas med och samma rutiner vecka ut och vecka in. Så det är nog dags och lägga till bonde på min lista på saker jag inte vill bli ”när jag blir stor”. Men i går var jag och badade lite, jag fick ha lite uppsyn på Halldor som var med så det blev mer vattenlek med honom än något annat, trots det var det skönt och ligga i det varma vattnet ett tag.

Även om livet här har en dragning åt det enformiga så upplevde jag något ”nytt” idag. Ett väldigt sug efter en testcykel, eller rättare sagt till ”min” testcykel nere i källaren på VUC i vansbro. En konstig sak och känna ett sug efter, men jag ville verkligen sitta på den och ta i och svettas och få känna känslan av hur skönt trött man blir efter ett hårt tränings pass…  


Plus en sak till som inte hör till vanligheterna håller på och hända här, det är otroligt många jordbävningar under ”Eyjafjallajökull”. Som ni kanske ser på namnet är det en glaciär så det e väl ingen fara kan man tycka. Där har ni FEL, för under glaciären finns en vulkan. Än så länge har vi inte känt några av jordbävningarna hit ner, eller kanske upp för de har varit så lågt ner i marken (över 5km ner). Trots att vi inte har känt av några jordbävningar tyder dom ju på att något håller på och hända, det tillsammans med att det har gått ut på nyheterna att det finns en varning utfärdad om att något kan hända gör att man hoppas på att varnings systemen funkar om det behövs.

Det finns nämligen ett varnings system och en evakuerings plan för området ifall att det skulle börja hända saker på riktigt. Vi ska befinna oss inne i byn 30 minuter efter vi får ”varningen” med allt som inte får gå förlorat. Allt som lämnas kvar kommer troligen inte finnas kvar när det är dags och åka ”hem” igen. Visserligen är det större sannolikhet att det kommer bli mest förödelse på andra sidan berget, men en ordentlig(som i att 100 km2 glaciär smälter och vill ner till havet) översvämning går nog inte att undvika, så det finns nog inte så mycket kvar när det bli dags att åka ”hem” igen.

Det är då det e skönt och kunna packa ihop alla sina grejer i en ryggsäck och ta med sig…

Nu e det dags och äta lite innan kvällsmjölkningen…


Så ni får ha de bra till nästa gång/ Marcus


Prickarna e jordbävningar, röda mellan 0 och 3 timmar gamla osv... (vi bor på slätten lite till vänster om bilden)

 
 
Ingen bild

Britta

6 mars 2010 08:44

Oj vilken dramatisk rapport du lämnar idag. Hoppas det klarar sig länge med sådana här smärre utbrott. Eller "måste" det komma ett större? Här är soliga dagar nu, men nätterna är svinkalla. Har läst i SDS om folkomröstningen på Island idag, och i måndags var det ett inslag med turridning på Island i programmet Gokväll, så det lilla öriket låter tala om sig. Kram Mormor

 
Ingen bild

Lisa

7 mars 2010 21:51

JÖSSES! Även om bondelivet går i sina gilla spår så är det uppenbarligen annat som händer - du får kanske träna 'räddningsarbete' utan att vara utbildad o jag vet ju hur fort du kan packa o röra på dig om det verkligen behövs ;) När du/ni kommer hem hit hoppas jag våren har fått rejält fäste (yttepyttesmå krokus tittar upp ur jorden) LÄNGTAR

 
Ingen bild

Pappa

7 mars 2010 21:52

Good to read about all you're doing. Was fun talking to you last weekend. Do you have a new number yet? I'd like to call. Have a great time these last weeks. Pappa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cameron - 13 oktober 2010 18:48

Hej hej,   Nu har det ett tag sen jag skrev sist, men bättre sent än aldrig eller? Det har varit en del att gör sen jag skrev förra gången, introduktions kursen är klar och vi är två veckor in i nästa. Jag skulle sriva vilken det är, man jag ve...

Av Cameron - 28 september 2010 20:10

Hej igen,   Nu har helgen gått igen. Den gick fort men vi fick massor gjort, för Amandas föräldrar kom ner och hjälpte oss fixa gardiner och lampor och massa småsaker som inte vi hade tagit tag i. Så nu har vi lampor, gardiner, en rullgardin och ...

Av Cameron - 18 september 2010 22:37

Hej hej   Så har jag kommit mig för att sätta mig på en udda tid och skriva lite till. Nu har jag gjort klart två veckor på Skydd mot Olyckor ute på Revinge och nu är det 118 stycken kvar. Och jag hoppas att vi kommer att få lite mer mat nyttiga ...

Av Cameron - 14 september 2010 19:27

Tjenare    Nu tycker jag det var ett bra tillfälle att skriva lite till om dom senaste dagarnas händelser...  Avslutningen på lördagen var lugn och vi gjorde inte mer än att kolla lite på tv innan vi kröp ner i sängen för att sova. Men när vi...

Av Cameron - 11 september 2010 17:48

Hej hej,   Nu har jag tagit mig igen den första veckan på min brandmansutbildning och jag ser fram emot att få komma igång och lära mig lite saker på riktigt. Än så länge har vi inte haft mer än introduktioner på ett par olika kurser, resterande ...

Ovido - Quiz & Flashcards