Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Rapport från Farmen

Av Cameron - 6 februari 2010 22:58

Hallå där ute


Nu har jag lite paus i mina sysslor här på farmen. Dom är inte jätte många men det tar ganska lång tid och göra dom.

Tex. Mjölkningen som jag har börjat lära mig nu. Det är mycket mer och tänka på än vad man kan tro från början. I mjölkningen ingår att mocka åt korna, men det är inte så mycket mocka som att skrapa/skyffla, man börjar i ena änden och skjuter en ”skyffel” fram för sig och när man kommer till slutet av plankgången trycker man ner bajset mellan plankorna och sen gör man det om och om igen till men e klar och hela stallet är tömt på skit. Sen hämtar man hö till kalvarna, sen fyller man på vatten och skottar fram hö till årskalvarna. Först efter det går jag och ”hjälper till” med själva mjölkningen, än så länge tillför jag inte så mycket till arbetet men jag försöker lära av att titta och prova.

När kossorna e tomma på mjölk gör men rent utrustningen och städar på golvet runt ”diket” där man står och mjölkar (tänk er som i en bilverkstad där man kan gå ner under bilen och titta, som en sån fast grundare är det man står i när man mjölkar) rengör trasorna och ser till att allting e på sin plats.

Sen e man klar:)


Förutom det har jag fått på min lott och mocka till hästarna, som tur är det inte alla hästarna varje dag, då hade jag inte hunnit med något annat. Dom har nämligen mellan 50 och 60 hästar, men bara sex stycken som står inne och behöver mockat och jag behöver inte mocka till alla varje dag heller det räcker med varannan dag.

Man kanske inte tänker sig att det kan vara spännande och städa till hästarna, men det har varit väldigt spännande båda dagarna jag har gjort det, så spännande att jag har trott at jag ska få en hjärtattack…

Igår när jag skulle släppa in dom två stona hade jag glömt dörren på andra sidan stallet öppen, och naturligtvis går båda två ut där och jag kunde inte göra något för och stoppa dom. Så jag fick springa ut genom andra dörren, hoppa över staketet och kuta så fort jag kunde för och försöka komma till dörren innan dom gick ut. Men när jag sprang på utsidan av stallet blev hästen som stod i dörröppningen rädd och sprang ut med sin kompis i hasorna. Men jag hade lite tur i alla fall, för där finns två linor man kan spänna upp för och göra en temporär hage som hästarna kan gå genom till en av dom riktiga hagarna plus att det stod två unghingstar i hagen. Så stona sprang ner till dom och verkade ganska nöjda där, då passade jag på och upp med linorna illa kvickt och vallade tillbaka stona in i stallet.

Idag när jag mockade gjorde jag nästan samma sak. När jag skulle lägga in mer halm till unghästarna, tänkte jag inte på och stänga boxdörren när jag var inne hos dom, och då passade den ena på och gå ut, och även idag var dörren öppen (man kör ut alla skit genom den, så det e inte bara för att jag e slarvig…) men han sprang inte så långt och jag lyckades få in honom igen med en av linorna som jag använde igår. Det är fina hästar som kostar massa pengar, så om dom skulle skada sig eller bli på körda eller bara försvinna skulle det inte vara så bra speciellt inte om det var jag som gjorde det.


Livet här på farmen börjar bli ganska greppbart och jag har nog sett allt det som behöver göras och provat på det mesta.

En dag som det ser ut nu börjar mellan halv åtta och åtta med morgon mjölkning som tar ungefär fram till klockan tio, halv elva sen är det fika dags och jag har ledigt fram tills det är dags för kvällsmjölkning vid runt klockan sex bortsett från att jag ska ta fixa lite med hästarna lite där emellan.

Igår gick jag en promenad och tog en av hundarna med mig den heter Mjöjik (tror jag). (Alla tre är helt hopplösa på att gå i koppel, men hon fattade att hon inte kunde springa riktigt hur hon ville efter en liten stund.) Det var en ganska tråkig promenad för det finns inte så många vägar och gå på här och den jag valde igår var helt rak, som en landningsbana för ett flyg fast i grus. Efter en halv timme vände jag för att gå tillbaka, då kunde jag fortfarande se farmen :/


Jag ska fråga om jag kan få någon form av schema, så jag kan se vilka dagar jag har ledigt, för som det är nu har jag inte mycket till aning om när jag det kommer vara. Inte för att det kommer att finnas så mycket och göra på en ledig dag men sovmorgon är alltid ju skönt, så kanske jag kan göra en tur över dagen till ett litet berg/kulle i ”närheten”(det blir nog en heldags tur om man ska gå dit och tillbaka, men man ser den härifrån) och klättra på det och ta lite bilder på vägen. Det skulle uppenbarligen finnas en grotta där också och det låter lite spännande:)

Men jag har planer på och få lite mer ledig tid framåt 15 kanske 20 februari, för om allting klaffar bra så kan Amanda vara ledig två dagar och vill jag åka in till Reykjavik så vi kan träffas lite. Vi e ju i samma land och på samma ö, men det e nästan två och en halv timmes resa mellan här och där:(


Men nu ska jag gå ut och ta mocka åt Fredur (fred på svenska) och försöka och inte släppa ut några pållar där dom inte ska vara.


Ha de fint/Marcu

 
 
Ingen bild

BLö

7 februari 2010 08:42

Intressant läsning. Du har att brås på. Min far jobbade med hästarna och min mor mjölkade på Råbelöv, Fredriksdal o.hos Bondessons i Fjälkestad åren 1930-45. Dessutom föddes flera barn. Allan-27, Sven-28, Signe-30, Börje31, jag-34, Anna-Greta-36, Roland-38. -39 när kriget började fick far vara militär och mor fick kämpa själv med barn och jobb. det var säkert tufft, fast vi barn fick hjälpa till med lite av varje. Far var född 5/1-04 o. mor 26/12-03 så de var ju i sina bästa år o. verkar ha varit friska och starka. Jag har alltså många minnen från bonde-(farmar-)livet. Mjölkar ni för hand eller med maskin? Minns att mor var väldigt noga med renligheten vid mjölkning. Hon fick pris en gång för hög kvalitet på mjölken. Utöver hästar och kor jobbade dom med potatis och betor som skulle sättas och plockas upp samt säd, hö, halm och grisar o. höns såklart. Här kunde vi barn också hjälpa till. Hoppas att du skall få fina o. lärorika veckor på farmen och att inga djur försvinner eller kommer till skada. Jag har läst ut den ena boken om Island och funderar på att kanske ta en tur dit nån gång. Landet verkar vara storslaget, intressant och genuint. Kram Mormor

 
Ingen bild

Lisa

7 februari 2010 09:38

Härlig läsning, som vanligt - du är bra på att skriva/berätta. Hur många kor finns det på gården? Om jag fattat saken rätt så mjölkas det maskinellt - rätta mig om jag har fel. Visst gör man misstag då-o-då, men det är ju också av dom man lär sig. Har du varit behjälplig m husbyggandet något än? Det verkar verkligen som du befinner dig långt ute i ödemarken om du kan gå så långt/länge o fortfarande inte stöta på annan bebyggelse. Ser verkligen fram mot foton av omgivningarna, gården, hästarna, hundarna etc. KRAM

 
Ingen bild

Pappa

7 februari 2010 22:13

Nice to read your long story. Lots to learn there I guess. Are ou able to talk to everyone? Learning any Icelandic? Keep healthy and see all you can! Pappa

 
Ingen bild

Pappa

9 februari 2010 22:05

Tuesday evening and Mamma just talked to you. Shame it ended so quickly. Glad to hear and read that things are good! We must talk soon!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cameron - 13 oktober 2010 18:48

Hej hej,   Nu har det ett tag sen jag skrev sist, men bättre sent än aldrig eller? Det har varit en del att gör sen jag skrev förra gången, introduktions kursen är klar och vi är två veckor in i nästa. Jag skulle sriva vilken det är, man jag ve...

Av Cameron - 28 september 2010 20:10

Hej igen,   Nu har helgen gått igen. Den gick fort men vi fick massor gjort, för Amandas föräldrar kom ner och hjälpte oss fixa gardiner och lampor och massa småsaker som inte vi hade tagit tag i. Så nu har vi lampor, gardiner, en rullgardin och ...

Av Cameron - 18 september 2010 22:37

Hej hej   Så har jag kommit mig för att sätta mig på en udda tid och skriva lite till. Nu har jag gjort klart två veckor på Skydd mot Olyckor ute på Revinge och nu är det 118 stycken kvar. Och jag hoppas att vi kommer att få lite mer mat nyttiga ...

Av Cameron - 14 september 2010 19:27

Tjenare    Nu tycker jag det var ett bra tillfälle att skriva lite till om dom senaste dagarnas händelser...  Avslutningen på lördagen var lugn och vi gjorde inte mer än att kolla lite på tv innan vi kröp ner i sängen för att sova. Men när vi...

Av Cameron - 11 september 2010 17:48

Hej hej,   Nu har jag tagit mig igen den första veckan på min brandmansutbildning och jag ser fram emot att få komma igång och lära mig lite saker på riktigt. Än så länge har vi inte haft mer än introduktioner på ett par olika kurser, resterande ...

Ovido - Quiz & Flashcards