Direktlänk till inlägg 22 februari 2010

Äntligen internet =)

Av Cameron - 22 februari 2010 15:14

Tjenare


Nu har jag varit utan Internet ett tag men det mesta är som ”vanligt”. Jag har tagit lite fler kort på farmen, på stallet och hästarna som bor där så nu kan ni se vad det e för ena jag pysslar om:)

Jag har fått prova på en ny grej till här på farmen, jag fick hjälpa till och kalva, en inte så exakt och ganska ovetenskaplig procedur som innehöll två rep till kalven och en ”grimma” till kon fick ha på sig, men kalven mår fint och har några dagar på nacken nu. I tisdags förra veckan fick den två små kalvkompisar också, men då var jag i Reykjavik och träffade Amanda så jag kunde inte hjälpa till när dom kom till världen…

Som sagt var jag ledig i tisdags och det var Amanda med, så jag fick åka med Gudrun (dottern i familjen) in till Sellfoss (där hon går i skolan) och sen hoppade jag på bussen in till Reykjavik. Där vi kom fram till att staden har en väldigt utarmad stadskärna, för där finns varken en telefonaffär eller någon som kan framkalla kort, varken från vanlig film eller minneskort. Utan man får åka till köpcentrumet en bit utanför stadskärnan… om man inte vill gå på en 20 minuters promenad enkel väg för och få sina bilder utskrivna. Men det gjorde vi och valde korten med omsorg, sen berättade biträdet att det skulle dröja lite över en timme innan kunde hämta dom. Så vi bestämde oss för att gå och bada på ett badhus som låg ganska nära, men vi gick en omväg eftersom vi inte lyckades tyda kartan helt rätt på ett ställe. Det var ett trevligt badhus nära den största kyrkan i Reykjavik och när vi hade spenderat närmare en timme och tiden då vi skulle kunna hämta korten var inne sen ett tag promenerade vi tillbaka. Rätt väg denna gång och när vi kom fram och Amanda lämnade in sin lapp för och få sina kort så går expediten och trycker på en stor skrivare och säger att det skulle dröja mellan fem och tio minuter innan korten är klara…

Bara där tyckte vi att det var ganska dåligt då det skulle ha varit klart nästan trekvart tidigare, men när han sen kom och berättade att det hade blivit något fel på skrivaren och att den skulle dröja ytterligare 20 minuter innan vi skulle kunna få några kort, så kan ni ju tänka er vad vi tyckte om servicen…

Vid det här laget hade det börjat bli lite bråttom att hinna med promenaden tillbaka tills stan plus att äta också innan jag var tvungen och ta mig till min buss.

Så Amanda fick sina pengar tillbaka och inga kort gick vi ner mot stan igen, fruktansvärt O-imponerade och lite sura.

Men vi åt lite i alla fall och blev lite bättre tillmods innan jag var tvungen att hoppa in i en taxi och åkte till bussterminalen för att hinna med min buss, som egentligen var en minibuss och jag var ensam passagerare. Så det kändes lite som en taxi och jag funderade på om jag skulle försöka vara trevlig och prata med ”buss”föraren men jag kom fram till att jag ville läsa istället.

Efter en timmes buss tur började det snöa, och fortsatte hela vägen fram till farmen och fram till tio tiden på kvällen så nu ser det väldigt vintrigt ut utomhus. Allt är vitt så långt ögat når, och set når ganska långt här eftersom att allting är så platt.


I helgen har föräldrarna varit i Reykjavik på en liten semester, så jag, Oskar, Gudrun och Olli (tror inte det e hans riktiga namn) fick sköta om farmen. Hittills har det gått bra och inga större missöden har drabbat oss förutom en vattenledning som tyckte att den hade gjort sitt och gav upp i fredags natt. Men den lagades temporärt med lite silvertejp…

Idag känns ganska mycket som en transport sträcka till imorgon, för att imorgon ska jag få halva dagen ledig så jag kan ta bussen på eftermiddagen in till stan. För jag ska vara ledig på onsdag och torsdag så jag och Amanda ska vara turister i två dagar och bo på hostel och åka på en guidad tur på onsdagen och titta på Gullfoss vattenfallen och på världens första parlament och lite annat som jag inte kommer på just nu…

Så, nu vet ni vad som har hänt mig sen sist och lite om vad som kommer att hända…


Ha de bra tills nästa gång/ Marcus



Stallet, här bor alla "inne hästar bor i.

  

Alla "inne" hästarna.


Amor till höger och Baldur till vänster har lite fika på höet medans det blir städat i deras boxar.

        

Här står alla kossorna i kö och väntar på och bli mjölkade.


  

Inne hos korna...


Nya kalven, bara några timmar efter att den föddes.   

 
 
Ingen bild

Lisa

22 februari 2010 21:22

Vilken upplevelse att få vara med vid kalvning. Jag gissar att du tyckte det var rätt häftigt. Det blir kanske mer av den varan innan du lämnar stället. Hoppas ni får riktigt trevligt på era lediga dagar och att den guidade turen ger fler härliga minnen. KRAM på dig

 
Ingen bild

Britta

23 februari 2010 09:34

Då fick man förklaring till varför du inte skrivit på 11 dar. Har undrat. Kul med bilder. Hästarna är fina. Nu har ni också snö på marken som vi. Det fylls på med jämna mellanrum. Men om ett par veckor skall det bli vår sägs det. I ett reportage i SDS igår sägs det att många islänningar söker sig till Malmö och Köpenhamn för att behålla sin lönenivå. Inflationen är tydligen hög som bara den på Island. Har du märkt av det? Hoppas ni får två fina turistdagar. Kram Mormor.

 
Ingen bild

Pappa

23 februari 2010 19:14

Nice to read and look at the pictures. Calving must have been a little special. Hope you and Amanda have a great 2 days now. Think about us, Martin and Nuulu over the weekend! Love ya- Pappa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cameron - 13 oktober 2010 18:48

Hej hej,   Nu har det ett tag sen jag skrev sist, men bättre sent än aldrig eller? Det har varit en del att gör sen jag skrev förra gången, introduktions kursen är klar och vi är två veckor in i nästa. Jag skulle sriva vilken det är, man jag ve...

Av Cameron - 28 september 2010 20:10

Hej igen,   Nu har helgen gått igen. Den gick fort men vi fick massor gjort, för Amandas föräldrar kom ner och hjälpte oss fixa gardiner och lampor och massa småsaker som inte vi hade tagit tag i. Så nu har vi lampor, gardiner, en rullgardin och ...

Av Cameron - 18 september 2010 22:37

Hej hej   Så har jag kommit mig för att sätta mig på en udda tid och skriva lite till. Nu har jag gjort klart två veckor på Skydd mot Olyckor ute på Revinge och nu är det 118 stycken kvar. Och jag hoppas att vi kommer att få lite mer mat nyttiga ...

Av Cameron - 14 september 2010 19:27

Tjenare    Nu tycker jag det var ett bra tillfälle att skriva lite till om dom senaste dagarnas händelser...  Avslutningen på lördagen var lugn och vi gjorde inte mer än att kolla lite på tv innan vi kröp ner i sängen för att sova. Men när vi...

Av Cameron - 11 september 2010 17:48

Hej hej,   Nu har jag tagit mig igen den första veckan på min brandmansutbildning och jag ser fram emot att få komma igång och lära mig lite saker på riktigt. Än så länge har vi inte haft mer än introduktioner på ett par olika kurser, resterande ...

Ovido - Quiz & Flashcards