Alla inlägg den 4 januari 2010

Av Cameron - 4 januari 2010 14:50

Gott nytt år där ute


Nu har jag rest klart, för stunden i alla fall. Med det menar jag att jag åter igen sitter i köket i Säffle och skriver. Den senaste veckan har det blivit ganska många timmar på buss…

Först så åkte jag upp hit till Säffle i tisdags (den 29de) och sen åkte jag och Amanda vidare upp till Vansbro på dagen där på. Denna resa tog väldigt lång tid med tanke på att det bara är 22 mil rakaste vägen, men där finns det inga tåg och inga bussar. Så vi fick sitta på buss och tåg i sex timmar innan vi kom fram och blev upp plockade av Adrian som vi skulle bo hos.

Väl där var det lite grejer och fixa med inför nyårs festen som kulle anordnas i värmestugan ute i Hunflen (en skidanläggning nära Vansbro). Så vi åkte och handlade maten som skulle ätas, menyn var som följer: toastskagen följt av tacos till huvudrätt och som avslutning på middagen skulle vi ha marängsviss. Kanske inte den mest klasiska av nyårs middagar, men men. Efter det så åkte vi hem till Adrian igen och packade upp allting och försökte organisera allting lite så att det skull bli lättare nästa dag. Sen åt vi middag och gick och la oss i ganska hyfsad tid.


Nyårsafton började runt klockan tio för mig och Amanda, Mia hade redan åkt till jobbet och Adrian hade åkt ut till Hunflen för att förbereda där ute. Så jag och Amanda tog på oss att fixa tacosen, det va mycket grönsaker som skulle skäras och massa ost som skulle rivas men mest av allt fanns det färs som skulle stekas. Olyckligt nog så hade vi glömt den ute på balkongen kvällen innan där var det lite kallare än i frysen under natten, så trots att Adrian hade tagit in den vid sju tiden på morgonen var den fortfarande botten frusen när jag skulle börja steka den. Men med vattenbad och mikrovågsugn blev det tillslut stekbar färs av det hela, flera kilo färs.

Lagom till att allting var klart och vi hade diskat undan kom Adrian tillbaka och vi hängde på ut till Hunflen och hjälpte till med de sista förberedelserna innan det hade blivit dags och åka in till Vansbro igen för att göra oss klara för festen. Det innebar mest och dra på sig varma kläder och packa ner badkläder, handduk och finkläderna. För planen var att vi skulle ha ute lekar i snön med pulka och skoter åkning innan vi badade vedeldad badtunna och bastu och åt middagen efter det.


Men så blir det ju sällan som det blir som man tänkt sig, för under tiden som vi hade varit hemma hade snökanonerna strulat ganska ordentligt så det hade inte funnits någon som kunde hålla igång eldandet i tunnan och fylla på med vatten osv. (alla som var där ute hjälper även till med snöläggningen i skidbacken och skotercrossbanan) så jag fick elda i tunnan, Amanda och Mia fick fixa med ur packningen av bilen (där alla mat stod) och Adrian for iväg och hjälpte till med snökanonerna.

Så badtunnan var inte varm tills att vi hade tänkt oss att bada i den plus att det blev mörkt. Så vi gick direkt på middagen och skickade ut någon och kolla värmen i vattnet och lägga på mer ved på elden lite då och då.

Det blev en trevlig middag trots att hälften satt i tjocktröjor och täckbyxor med kängorna på istället för att vara finklädda. Efter att vi (vi blev 16 personer tillslut) hade avklarat efterrätten var det några (där ibland jag, Amanda, Adrian och Mia) som ville ut och leka lite snölekar. Det slutade med att vi besteg Hunflens skidbacke med alla sina 500 meter över havet och hälsade på i toppstugan där det på gick en annan nyårsfest och blev bjudna att stanna så vi satte oss ner en stund för att vila och värma oss efter våran bestigning. Det hela slutade med att dom andra kom upp och att vi skålade gott nytt år vid tolvslaget och kollade på alla raketerna som blev uppskjutna runt om i närheten. Sen så åkte/gled/gick/sprang vi ner för backen igen och bytte om och hoppade i tunnan som äntligen hade kommit upp i behaglig badtemperatur. Där blev vi kvar länge och väl innan sista skjutsen hem till Vansbro gick och vi fick skynda oss att byta om och få med allting hem.


Nyårsdagen hade vi tänkt oss att åka iväg och åka skidor uppe i Sälen, men så blev inte fallet…

Istället gick dagen åt till att återställa ordningen och städa ute i Hunflen, köra tillbaka tunnan och lämna tillbaka diverse grejer, slänga sopor och panta burkar. Sen så satte vi oss ner och kollade på slutet av Ivanhoe sen blev det en av Harry Potter filmerna och efter det började vi på den första av Stjärnornas Krig filmerna men vid det lagen var alla så trötta att vi bestämde att det var läggdax.

Lördagen var ännu en lugn dag, jag hjälpte Amanda med hennes engelska lite och vi lagade lasagne till middag eftersom att både Adrian och Mia jobbade. Sen gick vi ner till simhallen och bastade och badade lite tillsammans med Adrian, Mia och Adrians arbetskompis och hennes kille innan det åter var dags att åkte hem göra lite till på Amandas engelska. Under tiden vi gjorde det åkte Adrian och Mia ut till Mias häst för att mocka och rida. På vägen hem hyrde dom med sig en film som vi kollade på och åt lasagne.

Gårdagen gick åt till att göra engelska leta jobb på Island och åka hem till Säffle igen, lite av en mellandag… men dom behövs ibland.


Idag har det varit en prefekt vinterdag, så jag har varit ute med mina längdskidor och fått skavsår på hälarna och massa härlig frisk vinterluft i ansiktet. Utöver det har jag inte hunnit med mer än en dusch och skriva detta lååångaaaa inlägget.

Men nu ska jag dricka mitt kaffe äta resten av min clementin och mina pepparkakor och sen ska jag ta tag i uppackandet av mina väskor som jag packade för en vecka sen…


God Fortsättning på er allihopa/ Marcus 

Ovido - Quiz & Flashcards